
PINART Mimarlık tarafından tasarlanan, Güzelbahçe sahil şeridinde yer alan Melez Villalar, mevcut arsa koşulları, yönetmelik ve Güzelbahçe plan kararlarının yanı sıra müşteri beklentileri bakımından mekansal ve fonksiyonel ilişkilerin verimli, yoğun ve kompakt şekilde çözümlenmesini gerektirmiş.
En – boy oranı bakımından görece “dar ve uzun” kabul edilen arsadaki mevcut koşullar, doğu ve batı cephelerinin mimari dil ve fonksiyonel kurgu bakımından birbirinden farklı karakter göstermesine neden olmuş. Villaların doğu cephesinde 1,5 metre kapalı / açık çıkma yapılabilirken, yan bahçe statüsünde olduğu için batı cephesinde çıkma yapılmamış. Mekansal çözümlemeler ve mimari kurgu arsanın mevcut koşulları (yol, komşu parsel) sebebiyle iki cephede birbirinden farklılık göstermiş. Konsepti oluşturan “melez” kavramı ise buradan gelmiş.
.
.
Diğer yandan betonarme ana strüktür ile uygulamadaki pratikliğin, strüktürel potansiyelin ve strüktürel hacmin mekanlara yansıtılması amacıyla çelik profiller kullanılmış, dolayısıyla villalar strüktürel bakımdan da melezlik göstermiş. Araç yolu sayesinde doğu cephesinde iki bina arası mesafe geniş olduğundan kuzeydoğu yönünden körfez manzarası izlenebilir olmuş. Bu sebeple doğu yönünde pencere açıklıkları geniş tutulmuş.
.
.
Villaların doğu cephe hattı ön bahçe statüsünde olduğu için doğu cephesinde yapılmış olan cumbalar zemin kattaki mekanları güneşten korumuş. Doğu cephesinde birinci katlarda yer alan mekanlarda ise geniş açıklıkların üzerinde mekanları güneşten koruyan alüminyum güneş kırıcılar tasarlanmış.
Batı cephe hattı yan bahçe statüsünde olduğundan ötürü çıkma yapılmamış. Ayrıca komşu parselde yer alan binaların mesafesi mahremiyet bakımından yetersiz görülmüş ve batı cephelerindeki açıklıklar dar ve uzun tutularak mahremiyet sağlanmış ve mekanların güneşin etkisinden olabildiğince korunması amaçlanmış.
.
.
Projenin doğu ve batı yönlerinde farklı baskın karakterler gösteren cephelerin, görece oldukça dar kuzey ve güney yönlerinde bütünleşerek anlamlı bir dil oluşturması hedeflenmiş. Doğuda alüminyum güneş kırıcılar ve batıda çatı ile bütünleşen sürekli kütlenin kuzey ve güney yönünde devamlılık sağlayarak semiyolojik açıdan zihinlerde “ev” kavramına çağrışım yapması amaçlanmış.
Batı cephesindeki sürekli kütle ile doğu cephesinde cumbalarla tanımlanan güneş kırıcılar birinci katta bütünleşerek proje kimliğini veren mimari kabuğu oluşturmuş. Zemin katta, arsa geometrisi ile uyumlu sürekli kütle ise mimari kabuk altında adeta baza görevi üstlenerek sürekli kitleye vurgu yapmış.
.
.
Kütlenin birinci katında, doğu cephesinde cumba, kapalı çıkmalar ve güneş kırıcılar modern ve yalın anlayışla tasarlanmış, metal ve alüminyum malzemeler kullanılmış. Batı cephesindeki sürekli kütle dokulu sıva ile tanımlanmış.
Zemin katta baza görevi üstlenen kütle, doğal taş ile vurgulanarak geleneksel Güzelbahçe evleri ile yapının uyumlanması amaçlanmış. Ekolojik, yüksek ısı yalıtım değerli oluşu, dayanıklılığı (aşınmaya, yağmura, rüzgara, sıcaklık değişimine karşı dayanım vb.), uzun ömürlülüğü yanı sıra doğal ve akıcı yüzeyi ve estetik sebeplerle zemin katta ve iç mekanlarda doğal taş tercih edilmiş.
Dış mekanda mimarideki düşey doğrusal çizgiler ve grid ile uyum sağlaması için düzgün geometrili kesme volkanik tüf kullanılmış. Mimaride keskin, düşey hatlar ile zemin katta volkanik tüfün akışkan, yumuşak ve akıcı dokusu arasında zıtlık yakalanmış. Zıtlığı vurgulamak için Kapadokya yöresinden Nevşehir, Acıgöl – Tatlarin ocağından çıkarılan iki renkli ve akışkan desenli antik sarı – beyaz volkanik tüf tercih edilmiş.
İç mekanda renk, doku, ebat ve mimari dil ile uyum sağlanması bakımından kayrak taşı tercih edildi. Mekanları ferah göstermek ve sınırsız görünüm elde etmek amacıyla ince ve gizli harç uygulaması yapılmış. Mekanların olduğundan daha geniş algılanması için homojen renkli, dokulu kayrak taşı tercih edilmiş.
Özellikle doğal taş kullanımıyla yaşam alanlarına ölçek verilmesi amaçlanmış. Doğal taşla mekanlarda sıcaklık, huzur, dinginlik kazandırılmasının yanı sıra benzersiz ambiyans yakalanması amaçlanmış. Ayrıca doğal taş kullanımıyla görme dışında diğer duyuların (başta dokunma) aktif edilmesi amaçlanmış (varoluşsal öz).
.
DOĞAL TAŞ
CEPHE DUVARI
VOLKANİK TÜF
OCAK
NEVŞEHİR
İÇ MEKAN DUVAR KAPLAMA
KAYRAK
OCAK
BERGAMA
.
KÜNYE
Mimari Tasarım: PINART Mimarlık
Tamamlanma Tarihi: 2023
Toplam İnşaat Alanı: 1002,26 m²
Proje Yeri: Güzelbahçe, İzmir
Fotoğraflar: ZM Yasa Mimari Fotoğraf
.